Saturday, February 20, 2010

SENAM KUAT KAKI

SENAMAN barbell squat boleh memberi impak besar kepada kaki. Sehubungan itu, adalah penting bagi anda menggunakan teknik betul apabila melakukannya. Jika anda cuai, memutar atau tersentap ketika melakukannya, risiko mendapat kecederaan adalah tinggi.

Pastikan abdomen anda dalam keadaan tegang sepanjang masa dengan kepala memandang lurus ke depan. Bahagian bawah belakang badan pula harus dilentik sepanjang senaman.

Pada pergerakan berdiri selepas mencangkung, elak mengunci lutut. Ini kerana ia akan memberi tekanan kepada sendi. Mulakan dengan berat barbell yang rendah hingga anda selesa dan mampu melakukan rutin ini dengan sempurna.
Ikuti maklumat senaman yang dikongsi jurulatih kecergasan Universal Fitness & Leisure Sdn Bhd, Mohamad Izham Mohlis dan teknik senaman yang ditunjukkan Fareed Amin ini.

Langkah

* Berdiri dalam ruangan mesin squat dan selaraskan pin barbell supaya anda senang mengangkatnya dari tempat letak. Anda juga perlu pastikan safety catches pada mesin squat berada di tempatnya. Ini bagi menjamin keselamatan jika anda gagal mengangkat berat barbell dari posisi bawah.

* Pastikan jarak kaki anda sedikit lebar daripada jarak antara kedua-dua bahu dan jari kaki pula diarahkan keluar sedikit. Letakkan palang barbell di bahagian bawah trapezius (berdekatan belikat) di belakang bahu.

* Genggam palang barbell dengan kedua-dua tangan dijarak sama rata.

* Angkat barbell daripada tempat letaknya. Pastikan kepala anda memandang ke depan dan bahagian abdomen dalam keadaan tegang dan undur selangkah ke belakang. Pastikan anda dalam posisi yang tidak membahayakan dan berdiri atas permukaan lantai yang kukuh.

* Mulakan pergerakan dengan membengkokkan lutut dan mencangkung menghampiri lantai.

* Sambil mencangkung, pastikan kepala anda masih memandang ke depan, abdomen dalam keadaan tegang dan bahagian bawah belakang dilentikkan.

* Terus mencangkung ke bawah sehingga kedua-dua paha anda sekurang-kurangnya selari dengan permukaan lantai. Apabila sudah mencecah ke bawah, angkat semula barbell ke atas sehingga anda kembali ke posisi berdiri seperti tadi. Ulang pergerakan ini mengikut kemampuan anda.

sumber daripada berita harian
oleh Diyanah Anuar

No comments: