Saturday, February 20, 2010

SENAM KAKI


MULAI minggu ini, XY Fizikal akan memaparkan siri senaman khusus untuk bahagian kaki. Senaman pertama yang akan dipaparkan dalam siri ini ialah leg extension.

Senaman ini memberi tumpuan khusus kepada otot quadriceps. Kesannya bergantung kepada bagaimana anda mengangkat kaki anda iaitu hala ke dalam, lurus atau luar.

Apabila melakukannya, anda perlu memastikan ia memberi tekanan kepada gentian otot berlainan pada bahagian berkenaan. Selain melakukannya dengan mengangkat kedua-dua kaki serentak, anda juga boleh mengangkat kaki satu persatu.

Ikuti maklumat yang dikongsi jurulatih kecergasan Universal Fitness & Leisure Sdn Bhd, Mohamad Izham Mohlis dan teknik yang ditunjukkan Fareed Amin.

Langkah :

1. Pilih pemberat yang bersesuaian dengan anda dan duduk di atas bangku mesin dengan kedua-dua kaki diletakkan di bawah pad. Manakala kedua-dua tangan memegang palang yang berada di sisi bangku. Ini adalah posisi permulaan. Anda mungkin perlu melaraskan pad supaya betul-betul terletak di atas kaki anda.

2. Gunakan bahagian quadriceps, angkat kaki ke paras maksimum sambil menghembus nafas. Pastikan bahagian badan anda yang lain kekal tidak bergerak ketika melakukan pergerakan kaki. Berhenti seketika apabila terasa regangan ketika mengangkat kaki.

3. Perlahan-lahan, turunkan semula pad dan pemberat ke posisi asal sambil menarik nafas tapi elak menurunkannya hingga 90 darjah.

4. Ulang pergerakan ini sebanyak yang anda mampu.

Tajaan pakaian: Bintang Equity Sdn Bhd
sumber daripada berita harian
oleh Diyanah Anuar

No comments: