Saturday, November 28, 2009

NUINFRA MANFAAT SISA SAWIT HASILKAN MAKANAN TERNAKAN


PENGLIBATAN syarikat tempatan dalam industri hiliran atau asas tani bukan sahaja membantu memperkasa sektor pertanian secara langsung tetapi mengelakkan pergantungan sektor tersebut kepada produk import.

Ini kerana, dalam isu bil import pertanian, satu daripada masalah menyebabkan nilainya terlalu tinggi kerana pergantungan kepada makanan ternakan.

Oleh itu, sebahagian usaha yang boleh dianggap dapat membantu mengurangkan pergantungan tersebut ialah menghasilkan sendiri makanan ternakan dalam negara.

Pengeluaran produk domestik untuk sektor pertanian sewajarnya diperkukuhkan, dan usaha ini wajar disokong terutama dalam kalangan mereka yang terlibat dalam industri.

Sebagai contoh, sebuah syarikat yang boleh dianggap baru 'setahun jagung' dalam pengeluaran makanan ternakan ruminan dan ikan ini sudah mampu berdiri teguh menghasilkan produk domestik yang boleh dibanggakan.

Nuinfra Mutiara Feedmill Sdn. Bhd. (NMF) yang ditubuhkan pada Mei tahun lalu dan beroperasi di Kawasan Perindustrian Gong Badak, Terengganu dan beribu pejabat di Kuala Lumpur kini memberi sinar baru dalam bidang pengeluaran makanan haiwan ternakan dengan mengeluarkan pelbagai produk.

Produk-produk tersebut ialah palet makanan kambing, lembu pedaging, lembu susu, ikan (untuk permulaan pembesaran dan pengakhir), molasses (gula merah untuk ternakan) serta garam bukit.

Menurut Pengurus Besar Pembangunan Perniagaan NMF, Mohamad Ikmal Hisham Mohamad Rodzizan, NMF yang mempunyai modal berbayar RM1 juta ditubuhkan bagi membuktikan keupayaan bumiputera dalam menceburi bidang perindustrian di samping mewujudkan perusahaan yang berdaya saing.

''NMF merupakan pengeluar dan pemasar makanan ternakan ruminan dan ikan yang boleh meningkatkan mutu kesihatan dan prestasi ternakan.

''Selain itu, kami menjalankan penyelidikan yang yang teliti bagi menghasilkan produk yang lebih berkualiti,'' katanya.

Kata beliau, penyelidikan yang dijalankan itu juga membuktikan bahawa pihaknya mampu menampung kekurangan bekalan bagi produk sedia pada masa kini.

Beliau berkata, kilang syarikat yang bernilai kira-kira RM7 juta siap dibina pada tahun lalu. Kilang beroperasi dengan tujuh kakitangan pengurusan dan 36 orang di bahagian operasi.

Aktiviti utama kilang adalah mengeluarkan makanan lengkap biofeed untuk ternakan ruminan dan ikan.

Produk kilang adalah menggunakan bahan-bahan seperti hampas isirung sawit (PKE), pelepah kelapa sawit (OPF), efluen kilang minyak sawit (POME) dan lain-lain.

Pemakanan ini juga dilengkapkan dengan organisma berguna atau beneficial microbes sebagai aditif.

Menurut Mohamad Ikmal Hisham, syarikat berkemampuan menghasilkan makanan ruminan sebanyak 50 tan sehari atau 18,000 tan setahun. Syarikatnya juga dalam rancangan menambah mesin pengeluaran bagi menampung permintaan yang tinggi.

Ketika ini, produk-produk yang dihasilkan dipasarkan ke seluruh negara.

Syarikatnya juga dalam usaha untuk mengeksport makanan ternakan ke Brunei dan Korea dalam masa terdekat, kata beliau.

Permintaan terhadap produk-produk mendapat sambutan kerana memperoleh sijil halal dan berkualiti.

Tetapi yang penting bagi beliau ialah makanan ternakan dengan jenama Mutiara Feed yang dihasilkan menggunakan formulasi khas dengan pemilihan bahan mentah berkualiti dan menjamin keseimbangan nutrisi yang lengkap.

Mutiara Feed juga mampu meningkatkan selera makan ternakan berdasarkan kepada bau dan rasanya, dan memperbaiki kecekapan pertukaran makanan (FCR) untuk memaksimumkan kenaikan berat ternakan.

Menurutnya lagi, makanan yang mengandungi mikrob itu juga menjadikan haiwan lebih sihat, sekali gus mengurangkan penggunaan ubat-ubatan, mempermudahkan sistem penghadaman serta mengurangkan stres.

Bagi makanan ternakan ikan, Bio Mutiara Fish pula, ia sesuai digunakan untuk ikan patin, keli dan juga tilapia dan mengandungi 32 peratus protein dan vitamin.

Mengenai makanan ikan ini, NMF mampu mengeluarkan sebanyak 700 tan sebulan.

Hasilnya, perusahaan ini diyakini dapat membantu menjana ekonomi Malaysia dalam bidang perindustrian dan memajukan penternak-penternak kecil seterusnya mewujudkan peluang pekerjaan terutamanya kepada rakyat Malaysia.

NMF juga sedang merancang bagi membuka kilang memproses makanan ternakan dengan kapasiti yang lebih besar bagi menampung keperluan tempatan dan luar negara.

NMF juga menawarkan peluang kepada syarikat dan individu yang berminat menjadi pengedar bagi produk keluarannya. Sebagai mentor, NMF akan membuat pemantauan kepada semua pengedar-pengedarnya bagi memastikan produk keluaran sampai kepada pengguna dan penternak di seluruh Malaysia.

Maklumat syarikat serta senarai pengedar berdaftar boleh didapati menerusi laman web www.nuinframutiara.com.my dan emel: admin@nuinframutiara.com.my atau nombor telefon 04-41496664/09-6670333

sumber daripada utusan malaysia

oleh LAUPA JUNUS

No comments: